W ramach prowadzonego kształcenia Wydział Chemiczny PŁ koncentruje swe działania także na wdrażaniu innowacyjnych metod kształcenia (https://p.lodz.pl/ksztalcenie/aktywne-metody-ksztalcenia), takich jak:
- PBL (Probelm Based Learning), CT (case teaching),
- FE (flipped education),
- ChBL (Challange Based Learning),
odchodząc od ściśle podawczego charakteru nauczania, gwarantując tym samym kształtowanie w studentach pożądanych na rynku pracy umiejętności takich jak: krytyczne myślenie, samodzielność, umiejętność pracy w grupie, praca w warunkach presji czasu, praca w obszarach interdyscyplinarnych itp.
Szczególną rolę w programach studiów na Wydziale Chemicznym PŁ pełni egzamin kompetencyjny, który ma za zadanie weryfikację kierunkowych efektów uczenia się. Jest on realizowany w formule case study, a PŁ jest jedyną uczelnią w Polsce, która potwierdza jakość nadawanej kwalifikacji w tak kompleksowy sposób. W praktyce egzamin kompetencyjny polega na przeanalizowaniu opisów wybranych, konkretnych zdarzeń z dziedziny/kierunku studiów wraz z ich wszystkimi trudnościami i aspektami związanymi z ich kompleksowością. Student udziela odpowiedzi na pytania tak w formie pisemnej jak i ustnej, a do oceny egzaminu powoływana jest dedykowana komisja (w skład komisji obowiązkowo wchodzi przedstawiciel Rady Kierunku Studiów sprawującej nadzór merytoryczny nad kierunkiem).